Beskrivelse
Dere bestemmer selv:
- Hvor mange kalendere foreningen ønsker å selge (f.eks. 5-10 kalendere pr. medlem …)
- Utsalgspris pr kalender (vi anbefaler kr 100,-/kalender)
NB! Benytt VIPPS når dere selger kalendere – dette er effektivt når kjøpere ikke har kontanter, dessuten er det et smittevern tiltak! - Salgsperiode i perioden før desember (bør avsluttes innen 1.12.)
- Gevinster – dvs. verdi, antall gevinster/vinnere og oppsett av gevinstliste (Verdien av gevinster bør være minimum 25% av lotteriet totale omsetning)
NB! Vi anbefaler å benytte gavekort som gevinster – dette vil hjelpe til med å redusere jobb og administrering mht. å skaffe gevinster.
Regler for små-lotteri og basar…
- Lotteri, basar, bingo og møte lotteri omtales defineres som «pengespill» etter den nye pengespilloven som kom i 2023.
- Regelen er at det er lov å arrangere basar og lotteri for alle.
Avgrensingen ligger i at man kan omsette for maks 200 000 kroner i året, og at overskudd ikke skal gå til såkalte fortenestebaserte (kommersielle) formål.
- Man trenger ikke å informere Lotteritilsynet om at lotteriet eller basaren skal arrangeres eller sende inn rapport om omsetning eller fortjeneste. Det blir opp til arrangøren å passe på at man ikke overstiger grensa på 200 000 kroner i løpet av året.
- Dvs. at regelverk også åpner for at skoleklasser, idrettslag og FAU-er kan arrangere lotteri og basarer til inntekt for til for eksempel skoleturer eller ny ball binge til uteområdet.
- Basaren og lotteriet må ha et lokalt eller regionalt omfang.
- Små-lotteri, basar, bingo kan ikke bli tilbydd på nett og digitale plattformer.
Dette gjelder ikke bruk av elektroniske og digitale løsninger for betaling og distribusjon, som for eksempel Vipps og Facebook.
- Lotteriet må være basert på tradisjonelle, papirbaserte loddsedler eller loddbøker.
- Skrapelodd kan ikke brukes i små-lotterier med omsetning under 200 000 kroner i løpet av året.